Gluténmentes zóna

Rosszabbul érzed magad a gluténmentes diétától?

2017. április 22. 21:31 - Roj

Dr. Vikki Petersen tanácsai

Dr. Vikki Petersen egy amerikai dietetikus, aki a gluténmentes diéta szakértője. Azon túl, hogy társszerzője a "The Gluten Effect" című könyvnek, közreműködött a kaliforniai HealthNOW Medical Center alapításában is. Blogján és Youtube csatornáján rendszeresen posztol táplálkozási tanácsokat és szívesen megválaszolja az olvasók kérdéseit. 

Egyik videójában arra a kérdésre válaszol, hogy lehetséges-e az, hogy valaki rosszabbul érezze magát a gluténmentes diéta megkezdése után, és ha igen, miért.

Elmondása szerint a cöliákia tesztek gyakran nem megbízhatóak. Tehát, ha valaki arra gyanakszik, hogy gluténérzékeny, de a vizsgálatok ezt mégsem igazolják, attól még fennáll az intolerancia lehetősége. A gyanú eloszlatása érdekében, tanácsos egy 30 napos gluténmentes időszakot tartani. A glutén kizárása mellé javasolni szokták a tejtermékek kerülését is, ezalatt az egy hónap alatt. Ha a próba időszak után jobban érzed magad, akkor feltehetőleg valóban gluténérzékeny vagy. Előfordulhat azonban, hogy hiába vonod meg a szervezetedtől a glutént, mégse leszel jobban. Bár tudjuk, hogy a glutén negatív hatással van a testünk működésére, mégsem tehetjük felelőssé minden problémánkért. Ha az étrendváltás hatására nem leszel jobban, célszerű más vizsgálatokra is elmenni, hiszen feltehetőleg egyéb oka van a tüneteidnek. Az is megtörténhet, hogy bár abban a hitben voltál, hogy szigorúan betartod a diétát, mégis fogyasztottál valami olyat, ami glutént tartalmaz. Sokan nem tudják például, hogy a szójaszószban is van glutén. Az italokra is érdemes odafigyelni, kerülendő például a sör és sok más alkoholos ital is. Tanácsos ezért a diéta megkezdése előtt alaposan utánajárni, hogy pontosan mely termékek mentesek a gluténtól és melyikek nem.

Felmerül viszont a kérdés, hogy mi van akkor, ha a 30 napos teszt időszak után még rosszabbul érezed magad, mint előtte. Dr. Petersen véleménye szerint, fontos megértenünk, hogy a glutén nem olyan, mint a víz, a gyümölcsök, vagy a zöldségek. Tehát, ha megvonjuk a szervezetünktől, az nem okozhat káros hatást. Az, hogy a diéta hatására mégis rosszabbul érezed magad két okból történhet. Egyrészről, lehetséges, hogy a szervezetedben olyan nagy mértékben vannak jelen káros anyagok, hogy hosszabb időre van szükség, ahhoz, hogy ezek kiürüljenek. Megeshet továbbá, hogy a teljes méregtelenítéshez a gluténon és a tejtermékeken kívül más élelmiszereket is szükséges megvonnod a testedtől. Másrészről, előfordulhat, hogy a glutén helyettesítése érdekében egy másik étel fogyasztását túlzásba vitted. Sokan például kukoricából készült termékekre cserélik le a glutént. Lehetséges viszont, hogy a hirtelen nagy mennyiségű kukorica bevitel nem tesz jót, főleg, ha érzékeny vagy a kukoricára. 

Forrás: Dr. Vikki Petersen

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://glutenmenteszona.blog.hu/api/trackback/id/tr5112446443

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.